ERFGOUD

Historische gebruiken uit Sint-Truiden

Historische gebruiken

Van bloesemfeesten tot oogstfeesten

Trudofeesten

Culinaire

Carnaval

ONTDEKKING VAN DE DAG

Fruitoogstfeesten

De Fruitoogstfeesten een evenement met steun van de lokale economie

Op 4 juli 1948 was er een eerste officieel fruit-programma met H. Mis in de hoofdkerk, opening en zegening van de kersententoonstelling. Het getoonde fruit werd daarna geschonken aan de ‘Weeskinderen en behoeftige Ouderlingen’. In de namiddag kon je kijken naar de fruitstoet, met vooral een “Grote Reclame-, Carnaval- en folklorestoet”. In de programmabrochure vond je een ‘Feestmarsch van St. Truiden’ en een ‘Oogstlied’. Er werd reclame gemaakt voor De Blauwe Vogel, voor de ‘Gorsac’ (ook in het Frans!), voor Impermotegelfabrieken, voor mosterd ‘L’impériale’.


Onderschrift bij deze foto

Zegening van de kersen

affiche fruitoogstfeesten 1949

Het eerste echte fruitfeest vond plaats op 3 juli 1949. Gezien het tijdstip was dat geen ‘bloesemfeest’, maar een ode aan de kersen. Het was immers plukperiode. 

Het Provinciaal Verbond voor Toerisme Limburg in Hasselt publiceerde een heuse gazet. 

Citaat: “Daarom ook dragen deze feestelijkheden de algemene sympathie en medewerking van het Provinciaal Verbond voor Toerisme in Limburg weg. Dank zij aller medewerking, zullen de fruitoogstfeesten van Sint-Truiden, niet enkel in onze Provincie, maar spoedig in gans het land en daarbuiten, brede weerklank vinden en de plaats innemen, die hen toekomt.”

Onderschrift bij deze foto

Onderschrift bij deze foto

1958

fruitoogstfeesten 1961 affiche van Arthur Renson


Vanaf de jaren 60 werden er, door de Fruitfederatie van Sint-Truiden, in samenwerking met de Dienst voor Toerisme, geleide bezoeken georganiseerd. De ‘reizen’ konden iedere dag ingericht worden aldus de toeristische folders van 1964.

In de programmabrochures verscheen reclame:

-Huis Britsiers met de laatste nieuwe balatum

-cinema Casino vertoonde naar aanleiding van de fruitoogstfeesten ‘de grootste kluchtfilm aller tijden’

-Impermo promootte ‘marmerschouwen’ en ‘faience in alle maten en kleuren’

-Garage Morren maakte reclame voor de nieuwe 5 tons Bedford diesel voor de uitzonderlijke prijs van 206.250 frank

-Grammen-Lux zei over zijn Nestor-Martin collectie: ik bak in de oven zonder me te bukken…..

-‘Edelfruit begint bij boomkeus’ blokletterde het fruitbedrijf van Gorsem

-Huis Degros-Vandenborne maakte reclame voor Rokers, Groot en Klein !


Riet D' Haeyer als fruitkoninging in 1966


In 1974 verscheen er een programma van de Fruitoogstfeesten op zondag 22 september, onder de auspiciën van het Feestcomité der stad Sint-Truiden, onder de ‘hoge bescherming van het Stadsbestuur’

Fruitstoet 1974

Er werd gestart met een H. Mis om 10.00 uur, erop volgend was er een geleid bezoek aan de voornaamste toeristische bezienswaardigheden, om 11.00 uur werd de tentoonstelling ‘Loflied aan de schoonheid’ plechtig geopend en op de Grote Markt kon de jeugd deelnemen (voor 20 frank) aan de ballonnetjeswedstrijd. Om 16.00 uur was er een muzikale show met muzikaal interludium door Noël Reynders en tegelijkertijd vertrok de vermaarde stoet met ruim 1.000 deelnemers.