Claes, (Joseph Baptiste) Camille, kunstglazenier

Engelmanshoven 16.03.1898  Engelmanshoven 11.05.1958   Anne-Marie Knaepen 

Zoon van landbouwer-herbergier Jean Edouard en Alphonsine Smisdom . Vader van kolonel Louis. Tekenacademie Sint-Truiden.  

Student schilderkunst en kunstglasramen, grote prijs. Leraar  Sint-Lucas Luik. Glazenier Molenstraat 1933 ism. kunstschilder Paul Leemans. Van Seraing naar Engelmanshoven Steenweg 1936. Kunstfotografie en voetbalsport Engelmanshoven en STVV. Werk in kerken Bütgenbach, Engelmanshoven (H. Eduard), Sint-Maarten (H. Trudo), Wiemesmeer 1951 (H. Hubertus). Werk in kerk Brustem  vernield door brand 1965.

Info: Désiré Flamend.
Lit.: Louis STERKEN, Een bezoek aan glasschilder Claes van Sint-Truiden, in HBVL 02.02.1947; BEKTRUI, 1, 2004, p. 22.


Kamiel Stevaux
ONTDEKKING VAN DE DAG

De Tongersesteenweg (1817), ruggengraat van Limburgs-Haspengouw

Het efficiënte romeinse weggennet, zoals de ‘kassei’ Tongeren-Tienen, verviel in de vroege middeleeuwen. Waar geen bevaarbare waterlopen waren, was men opnieuw aangewezen op lokale onverharde verbindingen met diverse alternatieven naargelang de seizoensmodder. Terwijl het Luikerland in de 18de eeuw steenwegen aanlegde voor economische ontsluiting zoals de weg Luik-Sint-Truiden(-Brussel) in 1715-1740, was de Franse bezetter rond 1800 vooral militair gemotiveerd voor snelle, rechtlijnige verbindingen. De ‘Route Napoleon’ of het deel Maastricht-Tongeren van de verbinding Keulen-Duinkerken werd in 1804-1813 afgewerkt.

Vandermaelenkaart ca. 1850 met de steenweg als rechtlijnige verbinding.\nBareel en kilometerpalen of ‘bornes’


Het was wachten op de Hollanders en hun Waterstaat-ingenieur De Sermoise om op 9 december 1817 de eerste steen te laten leggen aan de Sint-Truiderpoort in Tongeren door de provinciegouverneur. Het tracé dwars door de velden en weiden trok al snel handel en bewoning van de opzij liggende dorpskernen aan, getuige de jaartallen op vele gevels en de verbindingen zoals de dreef te Ordingen. De oude ‘Truierbaan’ in Rijkel verviel tot veldweg. Een tolbarreel aan het kruispunt met de Houtstraat Brustem deed dienst tot in 1867 deze gebruikersbijdrage werd opgeheven.

De weg naar Tongeren startte aan de oude Brustempoort. De beginkilometers waren gekend voor het omtuinde Casino (1862), het huis Moreau (1872), de arbeidershuisjes en het koetsenatelier Vanslype op de Pinberg en later voor de Veiling Haspengouw (1939-2017) en toegangen tot de Industriezone Schurhoven.

Na deze steenweg voltooide men vanuit de stad Sint-Truiden de kasseiwegen naar Hasselt (1838), Diest (1844) en Namen (1855).


In augustus 1914 kon de Duitse ruiterij haar opmars van Tongeren naar Sint-Truiden (en Orsmaal) ongestoord uitvoeren. Ze staken huizen in brand op de Pinberg, maar ter compensatie kwamen er nog voor het oorlogseinde enkele ‘Pruisenhuisjes’ of modelwoningen langs de Tongersesteenweg.

\n\nDrie rotondes in\nOrdingen, Borgloon en Tongeren moeten de verkeersstroom, vaak ‘gehinderd’ door\ntraag landbouwverkeer, op deze N79 veiliger later verlopen. De lengte van deze\ngewestweg Sin-Truiden bedraagt tot aan de landgrens in Vroenhoven 34,6\nkilometers. In Tongeren sluit ze aan op de autosnelweg Antwerpen-Luik E313.
\n
\nDe spoorlijn Tienen-Tongeren iets ten noorden van de steenweg was tussen 1876\nen 1957 actief voor personenvervoer en biedt nu op haar tracé een recreatieve\nen toeristische fietsweg. 



Lees: Frank MULLENERS, ‘De eerstesteenlegging van de steenweg Tongeren-Sint-Truiden (1817)’, in ‘Historische bijdragen ter nagedachtenis van G. Heynen’, Sint-Truiden: Geschiedkundige kring van Sint-Truiden, 1984, p. 227-230; ‘Sint-Truiden ingekaderd 1830-1914’, tentoonstellingscatalogus, Sint-Truiden: vzw. Sint-Truiden 1300, 1998, p. 110-123.