Eclectisch burgerhuis

Alleenstaand gebouw, bestaande uit twee onderscheiden delen:

Links, eclectisch breedhuis van drie traveeën en drie bouwlagen onder zadeldak (kunstleien), met twee afgewolfde dakkapellen, uit eind 19de, begin 20ste eeuw. Bakstenen gebouw met een lijstgevel op een arduinen plint; hardstenen banden en gesmeed ijzeren muurankers; hoekbanden van Franse steen(?). Risalieten in de eerste en de derde travee, laatst genoemde uitlopend op een puntgevel met top- en schouderstukken. Getoogde vensters in een omlijsting van Franse steen met arduinen sluit- en aanzetstenen (diamantkop), en arduinen lekdrempels; glas-in-loodramen in de derde travee. Getoogde deur in een arduinen omlijsting met diamantkopversiering en -sluitsteen.

Rechts, drie traveeën en twee bouwlagen onder afgewolfd zadeldak (Vlaamse pannen), restend van een ouder, uit de tweede helft van de 18de eeuw (?), -gebouw met aangepaste gevelordonnantie. Gecementeerde hoekband. Twee brede, getoogde vensters, beluikt op de benedenverdieping.


Bron     : Schlusmans F. met medewerking van Gyselinck J., Linters A., Wissels R., Buyle M. & De Graeve M.-Ch. 1981: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie Limburg, Arrondissement Hasselt, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 6N2 (He-Z), Brussel - Gent.
Auteurs :  Schlusmans, Frieda
Datum  : 1981

Bron: Bevat overheidsinformatie, verkregen onder de modellicentie voor gratis hergebruik Vlaanderen v1.0. URI:
Agentschap Onroerend Erfgoed 2019: Eclectisch burgerhuis [online] https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/22926 Geraadpleegd op 12-11-2019

 

ONTDEKKING VAN DE DAG

Trofeeën aan de muur: het luie landleven

In de oudheid werden in oorlog of jacht veroverde trofeeën aan een stok opgehangen. Dit motief ging een eigen leven leiden als allegorische decoratie. Kalksnijders modelleerden in het nog vochtige stucwerk voorwerpen tussen bloemenslingers aan linten opgehangen. 

In het stadhuis op de Grote Markt op het 'schoon verdiep' zijn in de hoge vestibule de vier kunsten en twee speciale thema's uitgewerkt, de zeevaart en het landleven. Die laatste werken dateren waarschijnlijk uit de Hollandse periode (1815-1830) onder burgemeester J.A.N. Van den Berck. Scheepvaart en de Nederlandse vertaling van Vergilius wijzen daarop. 




Lees: Franz AUMANN, Symboliek op het 'schoon verdiep' van het Sint-Truidense stadhuis, in Sint-Truiden een zoektocht naar symbolen, Open Monumentendag Vlaanderen, Sint-Truiden: stadsbestuur, 2002, p. 19-27; Het stadhuis van Sint-Truiden. Hart van de democratie, Sint-Truiden: stadsbestuur, 2018, p. 56-61.