Neoclassicistisch herenhuis

Neoclassicistisch breedhuis van vijf traveeën en twee bouwlagen onder mansardedak (leien) met vijf dakkapellen voorzien van houten vleugelstukken en driehoekig fronton; tweede helft 19de eeuw.

Bakstenen gebouw met een bepleisterde en beschilderde lijstgevel op een licht verhoogde begane grond en een arduinen sokkel; de eerste bouwlaag is voorzien van een arduinen parement met schijnvoegen, afgelijnd met een brede puilijst. Poortrisaliet (vierde travee) gemarkeerd door een uitspringend dakgedeelte. Friezen met casementen op de borstwering der tweede bouwlaag en onder de houten kroonlijst; gelijkaardig motief op de penanten. Getoogde vensters, verdiept op de eerste bouwlaag, en in een geprofileerde arduinen omlijsting met versierde sluitsteen op de bovenverdieping. In het risaliet, rondboogpoort in een geprofileerde omlijsting met versierde sluitsteen; het bovenvenster wordt geaccentueerd door een druiplijst op consoles en een rechthoekig balkon op zware consoles, met gietijzeren hek. De deur in de tweede travee is een aangepast venster.


Bron     : Schlusmans F. met medewerking van Gyselinck J., Linters A., Wissels R., Buyle M. & De Graeve M.-Ch. 1981: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie Limburg, Arrondissement Hasselt, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 6N2 (He-Z), Brussel - Gent.
Auteurs :  Schlusmans, Frieda
Datum  : 1981

Bron: Bevat overheidsinformatie, verkregen onder de modellicentie voor gratis hergebruik Vlaanderen v1.0. URI:
Agentschap Onroerend Erfgoed 2019: Neoclassicistisch herenhuis [online] https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/22913 Geraadpleegd op 12-11-2019

 

ONTDEKKING VAN DE DAG

Trofeeën aan de muur: op handelsmissie

In de oudheid werden in oorlog of jacht veroverde trofeeën aan een stok opgehangen. Dit motief ging een eigen leven leiden als allegorische decoratie. Kalksnijders modelleerden in het nog vochtige stucwerk voorwerpen tussen bloemenslingers aan linten opgehangen.

In het stadhuis op de Grote Markt op het 'schoon verdiep' zijn in de hoge vestibule de vier kunsten en twee speciale thema's uitgewerkt, de zeevaart en het landleven. Die laatste werken dateren waarschijnlijk uit de Hollandse periode (1815-1830) onder burgemeester J.A.N. Van den Berck. Scheepvaart en de Nederlandse vertaling van Vergilius wijzen daarop. 







Lees: Franz AUMANN, Symboliek op het 'schoon verdiep' van het Sint-Truidense stadhuis, in Sint-Truiden een zoektocht naar symbolen, Open Monumentendag Vlaanderen, Sint-Truiden: stadsbestuur, 2002, p. 19-27; Het stadhuis van Sint-Truiden. Hart van de democratie, Sint-Truiden: stadsbestuur, 2018, p. 56-61.