Van op de Galgestraat, de hoofdbaan naar Duras, leidt een zijwaartse dreef. De dreef is opgebouwd uit twee delen en wordt centraal doorsneden door de Duraslaan. In het zuidwesten is de dreef deels gekasseid met twee rijen van opgaande zomerlinde. In het noordoosten, dichter bij het kasteel, is de kasseidreef smaller en aangeplant met een enkele rij platanen. Ter hoogte van de splitsing markeert een wegkruis het kruispunt van de kasteeldreef, de Duraslaan en de Kasteellaan. Oorspronkelijk was het kasteel verbonden met het dorp Duras door een landweg die de buitenste oever van de slotgracht volgde en uitkwam net ten zuiden van de huidige splitsing van de Herestraat met de grote Vinnestraat, zoals nog te zien is op de Kabinetskaart van de Ferraris. Met de bouw van een nieuw kasteel eind 18de-begin 19de eeuw, werd een nieuwe monumentale toegangsweg, de huidige kasteeldreef, aangelegd. De oude dorpsweg verdween en is vandaag slechts deels traceerbaar in de perceelsvorm van het huizenblok langs de Duraslaan. De nieuwe kasteeldreef verbindt het kasteel rechtstreeks met de hoofdwegen naar Wilderen en Runkelen in tegenstelling tot de oorspronkelijke toegangsweg die langs het dorpscentrum van Duras passeerde. Deze ingreep visualiseerde letterlijk de sociale afstand tussen de kasteelbewoners enerzijds en de dorpsbewoners anderzijds.
Bron: Bevat overheidsinformatie, verkregen onder de modellicentie voor gratis hergebruik Vlaanderen v1.0. URI:
Agentschap Onroerend Erfgoed 2019: Kasteeldreef Duras [online] https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/304373 Geraadpleegd op 12-11-2019
Vaux sous Chèvremont (L.) 21.09.1885 – 22.07.1958 , x Gertrude Schaps
Zoon van Emile en Josephine Dumont. IJzergieter. Huwde in Immersdorf (D.) 1912. Kwam in 1914 van Ougrée en vestigde zich in oude stroopfabriek. Samenwerking met Joseph Beauduin. Verkoop en herstelling machines voor nijverheid en landbouw. Ketels voor gemeentesoep en stroopstokerijen. Persen. Vlees- en groentenmachines. Gieter van onderdelen voor treinen en schepen, dieselmotoren, boormachines en draaibanken. Grafkruisen. Staallaswerken, drijfriemen, brandkasten, ketels, olie, vetten. N.V. Fonderies et ateliers Emile Brialmont leverde internationaal. Bij de interbellumcrisis omgeschakeld naar robuuste, gebrevetteerde ‘Brialmont’kachel s met acht luchtcirculaties voor o.a. scholen, kerken en fabrieken. Ook kacheltype ‘Belgische Staat’. Het bedrijf stelde tot 140 mensen tewerk. Schoonvader van Albert Vanslype. Zonen Albert Brialmont-Palms (1917-1986), burgerlijk ingenieur, en Gerard (1921-1999), en overnemer Dassel (D.), goten vanaf 1968 stoven en sierstukken zoals haardplaten, haardijzers, poorten, hekken, lantaarnpalen, brievenbussen en sierkanonnen, waarvoor ze houten karrenwielen opkochten. Het vml. bedrijfsterrein op Stayerveld werd in 1986 verkocht aan de sociale huisvestingsmaatschappij Nieuw Sint-Truiden. Gazometerstraat ca.1918. Houtstraat ca.1933. Tramstraat 1 ca.1938.
Mijnwerkersbuste in hol gietijzer met Emile Brialmont fondeur St-Trond.