Gelegen op het zogenaamde "Kapelhof" met nabijgelegen miraculeuze bron. Gedurende de maand mei, bedevaart ter ere van de Heilige Bertilia van Maroulx, wiens miraculeus beeld in de kapel vereerd wordt. Brustem, Rijkel en Zepperen vallen onder de bedevaart naar de "Drie Gezusters", de Heiligen Bertilia, Eutropia en Genoveva.
Maasromaanse zaalkerk uit de 12de eeuw; drie traveeën met rechthoekig ten oosten gelegen koor met halfronde absis en zuidelijk gelegen sacristie.
Ruwbouw van tufsteen in regelmatig verband; spijtige herstelling van portaal en voorgevel van grijze baksteen in 1966. De kapel werd circa 1880 grondig "gerestaureerd" met volledige wederopbouw van sommige gedeelten onder leiding van A. van Assche.
Beklede westelijke puntgevel met portaal: klimmende boogfriezen en roosvenster tussen de hoeklisenen; portaal met ingeschreven rondboogdeur met archivolten van tufsteen. Kleine zadeldaktoren op de westelijke puntgevel. Noord- en zuidgevels met boogfriezen tussen de hoek- en middenlisenen die op een lage sokkel staan; rondboogvensters met afzaat. Oostelijke puntgevel met aandak en schouderstukken als afsluiting van het schip. Rechthoekige ten zuiden gelegen sacristie met rondboogvenster in de puntgevel (schouderstukken en aandak).
De merkwaardige halfronde koorsluiting met houten tandlijst wordt geritmeerd door vier pilasters met blinde bogen; boven de lage plint, hoge sokkel, schuin oplopend tot halve hoogte van de gevel en afgewerkt met een afzaat. De pilasters volgen deze wandindeling en vertonen op circa twee derde van hun hoogte een knik. Zadeldak op schip en koor, halve koepel boven de absis (kunstleien).
Het tot voor 1880 barokke interieur werd door Van Assche in neoromaanse stijl aangepast: sobere witte wanden met houten schouderlambrisering in het schip, overkluisd met houten tongewelf (twee kopbalken). Gordelboog op imposten tussen schip en koor. Kruisribgewelf in het koor en halve koepel met ziende kap voor de halfronde absis.
Mobilair: Schilderij op doek met voorstelling van Sint-Bertilia, boven rondboog tussen schip en koor (18de eeuw); zes votiefportretten, doek, tegen de wanden van het schip (18de eeuw). Sint-Bertilia-beeld, gepolychromeerd hout (18de eeuw).
Bron: Bevat overheidsinformatie, verkregen onder de modellicentie voor gratis hergebruik Vlaanderen v1.0. URI:
Agentschap Onroerend Erfgoed 2019: Sint-Eucheriuskapel [online] https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/23071 Geraadpleegd op 12-11-2019
Hasselt, 21.12.1872 Marie Nelissen Mere, 13.1.1956
Zoon van Hasseltse fotograaf Henri Blanckart (Rolduc 1833 – Hasselt 1894), leerling bij Plumier in Brussel en Sallas in Charleroi, en Elisabeth Hubertina Hubar uit Sint-Truiden. Huwde Alkense. Bijhuis in Antwerpen Carnotstraat.
Fotograaf . Vestigde zich in Sint-Truiden en verhuisde in 1909 van de Brustemstraat naar het oud huis drukker Vanwest-Dubois in de Tiensestraat. Uitgever van prentbriefkaarten. Fotografie aan huis voor zieken en overledenen. Kunstschilder. Fotomaterialen voor amateurs. Inkadering. Broer van Hasseltse fotograaf Auguste (1878-1952) met bijhuizen in Sint-Truiden en Tongeren. Hubert was vader van fotograaf Henri (°Sint-Truiden 1908). Verhuisde met echtgenote naar Anderlecht 1936 . Fotozaak overgenomen in 1952 door Elly Robyns-Bögemann (1916-2005).