de Creeft, ridder Ferdinand (Ignace Guillaume Nicolas), koloniaal

Sint-Truiden 17.07.1769 Sint-Truiden 26.10.1852 , x Charlotte Renaud 

Zoon van ridder en officier in Franse dienst Nicolas Bonaventure en barones Isabelle de Heusch van de Zangerije. Officier Franse leger 1787. Regiment prins de Salm-Salm en regiment Royal-Liégeois. Weigerde na de Revolutie de burgereed en emigreerde over de Rijn naar het leger van prins de Condé 1792 als simpel soldaat. Bestreed als kapitein onder Engelse vlag een slavenrevolte op de Antillen. 



Huwde in 1804 met dochter van Zwitsers koloniaal, geboren op eiland Granada en weduwe van geneesheer Ranson. Ontslag uit leger 1806. Uitbater suikerrietplantages, financieel getroffen door afschaffing slavernij. Familie zonder nieuws tot 1816. Terug naar Sint-Truiden 1835 met vrouw, twee kinderen en bejaarde negerknecht Toby. Naturalisatie van Ferdinand tot Belg 1840, nodig wegens zijn dienst in vreemd leger. Koestraat. Zoon Laurent Charles de Creeft-de Creeft, geboren in Granada, huwde in Sint-Truiden zijn volle nicht en werd conducteur Bruggen en Wegen in Gent. Kleinzoon Auguste (°Sint-Truiden 1840) werd kapelaan in Beringen, maar stierf jong.

Grafmonument à la Pugin Schurhoven . Wapenschild : in zilver drie zwarte leeuwen, rood gekroond, getongd en genageld, geplaatst 2-1.

Lit.: L. LECONTE, Le Régiment Royal-Liégeois au service du Roi de France 1787-1792, Moulins, 1944, p. 250-253, eerder gepubliceerd in Le carnet de la Sabretache, nr. 399, 1939, p. 111-114 en passim 1937-1939; Franz AUMANN, Een ontmoeting met het 19de-eeuwse Sint-Truiden. Het oudste deel van het kerkhof van Schurhoven, in: ST19DE, p. 300.


ONTDEKKING VAN DE DAG

Academiezaal

Eén van de mooiste zalen van het land

Rockband Editors in de Academiezaal. Bron: https://i.pinimg.com/originals/ea/98/e6/ea98e6fd6811ad77a69f3d6c33d15056.jpg

Academiezaal

360°-weergave


Geschiedenis

Eén van de mooiste zalen in het land. De academiezaal van het Klein-Seminarie onderlijnt de betekenis van deze instelling als het intellectueel centrum van Limburg vanaf 1843 tot na de Tweede Wereldoorlog. Daarbij was vooral na de lessen aandacht voor Nederlandse letterkunde.

De Gentse stadsarchitect Louis Roelandt was door de test

 aangezocht om hun hospitaal voor geesteszieke vrouwen te bouwen. Hij ontwierp ook samen met zijn leerling Isidore Gerard de neogotische toren  van de hoofdkerk.

                                  Louis Roelandt

Door de scheiding van de beide Limburgen in 1839 moest het Klein-Seminarie van het bisdom Luik verhuizen van Rolduc, nu Nederlands gebied, naar de vroegere abdijsite in Sint-Truiden. Bisschop Van Bommel besefte het belang van dit opleidingscentrum. Bij het enorme complex in de binnenstad was ook een a salle de rhétorique voorzien voor de seminaristen. Het werd tussen 1845 en 1852 een achthoekige centraalbouw met korinthische gegleufde zuilen onder een bijzonder rijkelijk uitgewerkte stucwerkzoldering

detail stuckwerk amfitheater


. De amfitheatervorm zorgt voor een intimistische verbondenheid van publiek met acteurs op de parterre en een goede akoestiek.

In 1845 was in de zaal het taalgenootschap Utile Dulci actief dat het Nederlands beoefende. Ook een Franstalige tegenhanger, de Société de littérature française, kortweg de Academie, was er bedrijvig. De Vlaamse ontvoogdingsstrijd zorgde af en toe voor wrijvingen, maar uiteindelijk liep toch iedereen in de pas.

Bij de start van de restauratie in 1986 door Herman Vanmeer in opdracht van erfpachthouder stad Sint-Truiden werd vooral de stabiliteit van de zaal hersteld en teruggegrepen naar de oorspronkelijke uitvoering van de "gradins" en de toneelscène. Voor het zitcomfort werd één rij verwijderd, wat het aantal zitplaatsen op 290 vastlegt, eventueel uitbreidbaar. De moderne lichtarmaturen zijn een ontwerp van Herman Blondeel. Een moderne foyer met technische ruimten werd aan de kant van het kerkveld toegevoegd. 

Momenteel gebeuren in de akoestisch geschikte Academiezaal regelmatig muziekopnames en is een klassiek programma van internationaal niveau kamermuziek, kamerorkest en muziektheater uitgewerkt in het kader van de werking van cultuurcentrum de Bogaard.

Lit.: L. DE CLERCQ, H. VAN MEER mmv J. GYSELINCK, De Academiezaal te Sint-Truiden: een onbekend oeuvre van de Gentse architect Louis Roelandt (1786-1864), in M&L. Monumenten; Landschappen en Archeologie, jg. 15, nr. 5: september 1996; Els DECONINCK, Religieuze bouwheren engageren grote namen, in Sint-Truiden ingekaderd 1830-1914, Tentoonstellingen Sint-Trudofeesten 1998, Sint-Truiden: Sint-Truiden 1300, p. 50-78; Clem VERHEYDEN, De academiezaal, een bloeiend podium voor klassiek en modern, in Sint-Truiden, al eeuwen gaststad voor muziek, woord en beeld, Open Monumentendag Vlaanderen, Sint-Truiden: stadsbestuur, 2012, p.41-45 en 93 (bibliografie)