Trudofeesten 1998

Trudofeesten 1998: de inhaaloperatie

Onderschrift bij deze foto

Normaal moest er opnieuw zeven jaar gewacht worden na 1993, maar de vzw Sint-Truiden 1300 hernam het oude ritme en de feesten in dezelfde geest opgevat als die van 1993 brachten hun dynamiek al in 1998 . Muzikale optredens, tentoonstellingen, wandelingen, een fotowedstrijd, twee ommegangen en twee avondspektakels. Het openingsspektakel kaderde in een nieuwe hype van openlucht- en straattheater. Maar de ommegang met historische inspiratie was opnieuw het topevenement. Coördinator was Marleen Wulms. Siegfried Cobaro tekende opnieuw voor de regie van de kijkspektakels in september. In de ommegang beeldden veertigtal groepen acht thema’s uit: I. Het feest van Sint-Trudo; II. Bouwen van abdij en stad; III. ‘Het schip op wielen’; IV. Feest van de vrijheid; V. Riddertornooi; VI. De legende; VII. Feest op de Markt; VIII. Finale. Losse thema’s waarin de rode draad het feestelijke was. Deken Schotsmans was ondervoorzitter van de vzw Sint-Truiden 1300.

Onderschrift bij deze foto

Tijdens deze feesten vervolgde de tentoonstelling ‘Sint-Truiden ingekaderd’ met het bereik 1830-1914 de vorige expo rond de stad in de 18de eeuw. ingericht.

In 1996 was Sint-Truiden gaststad geweest van het internationaal openluchttheaterfestival van de provincie Limburg. In 1997 had Royal de Luxe de voorstelling ‘Le Péplum’ gebracht. Die lijn werd in 1998 doorgetrokken met het openingsspektakel Les Oiseaux de Feu op 22 augustus. Daarbij werd er gehannest met vogelachtige droomvoertuigen, gezichtsbedrog en een zee van vuur en vuurwerk . Groupe F toverde de Grote Markt om in een vlammenzee. De vuurvogels vlogen klapwiekend hun amoureus steekspel tegemoet en namen het betoverde publiek mee op hun tocht.

Onderschrift bij deze foto


Ferdinand DUCHATEAU (red.) Sint-Truiden ingekaderd 1830-1914, tentoonstellingscatalogus, Sint-Truiden: vzw Sint-Truiden 1300, 1998


ONTDEKKING VAN DE DAG

Strenge, geleerde heren op het 'schoon verdiep'

In de schepenzaal van het 18de-eeuwse stadhuis op de Grote Markt ontvangt het stadsbestuur nu voorname gasten en overheden om beleid te onderhandelen, en akten officieel te ondertekenen. Voor 1800 zetelden hier de schepenen van de beide heren, maar dan werkelijk als rechters in burgerlijke en criminele zaken. Een berucht proces was dat tegen de brandstichters in 1784, Suske de Poup, 't Voorvelleke en hun medeplichtigen.

In dit lokaal hangen zeven ovale stucmedaillons met daarin grisailles op doek. Het trompe l'oeuil van deze grijze schilderijtjes geeft een 3D-effect en was minder duur dan echt modelleerwerk. De onderwerpen moesten de geleerdheid van de zittende heren van deze rechtbank benadrukken. De geest van Verlichting met rede en wetenschap is hier duidelijk aanwezig. De hoe bezoekers van andere steden in de 18de eeuw zullen ogen tekort gehad hebben om dit allemaal te ontcijferen en bewonderen. Dit is duidelijk een pronkzaaltje van de assertieve stad Sint-Truiden. 

De tafereeltjes tonen mollige gevleugelde jongetjes of 'putti' die druk in de weer zijn met kunst en wetenschap: astronomie, architectuur, muziek, alchemie, beeldhouwkunst, handel-rekenkunst en schilderkunst. Niet toevallig signeerde Diestenaar Pieter-Jan De Craen dit laatste tafereeltje met DE CRAEN F(ecit) ! Hij verdiende drie kronen per tafereel met deze opdracht. 



Astronomie: drie putti zijn druk doende met hun observaties. In een leeg decor hanteert een jongetje een zeekijker, gericht naar de hemel. Op de voorgrond bestudeert een staande putto met loep het armillarium op voet. Vooraan liggen nog een telescoop, een passer en een winkelhaak. De zittende putto wijst een plek aan op een wereldbol op voet. 

Alchemie: in een interieur met wandrekken vol rokende kolven, destilleertoestel en vaatjes zijn drie putti aan het werk. Vooraan een rieten bloemenmandje en achteraan een haard. Eén jongetje, zittend op een kussen in een stoel met armleuningen, beoordeelt de inhoud van een glazen kolf, terwijl een destilleertoestel met stookdeurtje overloopt naar een kolf met handvatten. Zijn helper stampt in een vijzel op sokkel producten fijn en het derde figuurtje brengt een kom bij. De strik van het ophanglint is hier rijker dan bij de andere medaillons en gedecoreerd met een bloempjesrank. 


Lees: Franz AUMANN, Symboliek op het 'schoon verdiep' van het Sint-Truidense stadhuis, in Sint-Truiden een zoektocht naar symbolen, Open Monumentendag Vlaanderen, Sint-Truiden: stadsbestuur, 2002, p. 19-27; Frank DECAT, Sint-Truiden 1784: criminele\nhistories in een Luikse stad, Leuven: Davidsfonds, 2012; Het stadhuis van Sint-Truiden. Hart van de democratie, Sint-Truiden: stadsbestuur, 2018, p. 56-61.