Delooz, René (Joseph Albert) 'pater Eugenius', minderbroeder

Sint-Truiden 28.01.1917  Gent 03.07.1983 

Jongste kind middenstandsgezin. Zoon van blokkenmaker Herman Delooz van Halmaal en Marie Elisabeth Marguillier, Tiensesteenweg.  

Ll. College Lokeren 1928. Minderbroeder 1934. Krijgsgevangene brancardier WO II. Priester Leuven 1941. Leidmotief ‘Weest dankbaar’. Politieke en sociale wetenschappen Leuven 1946. Proost en directie Studiecentrum Nationaal secretariaat nationaal christelijk middenstandsverbond 1954. Proost Katolieke Burgers- en Middenstandsjeugd. Startte honderden afdelingen CMBV in Antwerpen en Brabant. Proost  Katholiek Liefhebberstoneel Brabant. Na reis Congo, Ruanda en Burundi 1958 met CMBV oprichter Ruandafonds voor opname halfbloeden in Belgische families. Stichter en bezieler De Vreugdezaaiers , Belgische vakanties voor Noord-Afrikaanse sloppenkinderen uit Parijse bidonvilles. Tehuis Bloemendaal Sint-Andries Brugge. IJveraar adoptie, vooral uit India.




Lees: De Tram, 16.01.1960; R. KEMPENEERS, in De Tram, 24.12.1966; JORISSEN; Gerard KEMPENEERS, Pater Delooz. Een minderbroeder van stand, Sterrebeek, in eigen beheer, 2012. 

Publicaties: Artikels in Sacerdos, De Gids op maatschappelijk gebied, KBMJ Leiding, Veroveren, Opmarsch, De Vlaamse Linie en bestuursbladen van middenstandsverenigingen; De sociale ideeën van Pius XII, (Sociale studiën, 7), Brugge: Beyaert, 1947; Reisindrukken uit Kongo, in De Standaard 15-21.08.1958; Zwarte handen en blank kapitaal, (Ruandafonds), Antwerpen: Standaard Boekhandel-Brussel CMBV, 1959.


Erfgoud
ONTDEKKING VAN DE DAG

De Tongersesteenweg (1817), ruggengraat van Limburgs-Haspengouw

Het efficiënte romeinse weggennet, zoals de ‘kassei’ Tongeren-Tienen, verviel in de vroege middeleeuwen. Waar geen bevaarbare waterlopen waren, was men opnieuw aangewezen op lokale onverharde verbindingen met diverse alternatieven naargelang de seizoensmodder. Terwijl het Luikerland in de 18de eeuw steenwegen aanlegde voor economische ontsluiting zoals de weg Luik-Sint-Truiden(-Brussel) in 1715-1740, was de Franse bezetter rond 1800 vooral militair gemotiveerd voor snelle, rechtlijnige verbindingen. De ‘Route Napoleon’ of het deel Maastricht-Tongeren van de verbinding Keulen-Duinkerken werd in 1804-1813 afgewerkt.

Vandermaelenkaart ca. 1850 met de steenweg als rechtlijnige verbinding.\nBareel en kilometerpalen of ‘bornes’


Het was wachten op de Hollanders en hun Waterstaat-ingenieur De Sermoise om op 9 december 1817 de eerste steen te laten leggen aan de Sint-Truiderpoort in Tongeren door de provinciegouverneur. Het tracé dwars door de velden en weiden trok al snel handel en bewoning van de opzij liggende dorpskernen aan, getuige de jaartallen op vele gevels en de verbindingen zoals de dreef te Ordingen. De oude ‘Truierbaan’ in Rijkel verviel tot veldweg. Een tolbarreel aan het kruispunt met de Houtstraat Brustem deed dienst tot in 1867 deze gebruikersbijdrage werd opgeheven.

De weg naar Tongeren startte aan de oude Brustempoort. De beginkilometers waren gekend voor het omtuinde Casino (1862), het huis Moreau (1872), de arbeidershuisjes en het koetsenatelier Vanslype op de Pinberg en later voor de Veiling Haspengouw (1939-2017) en toegangen tot de Industriezone Schurhoven.

Na deze steenweg voltooide men vanuit de stad Sint-Truiden de kasseiwegen naar Hasselt (1838), Diest (1844) en Namen (1855).


In augustus 1914 kon de Duitse ruiterij haar opmars van Tongeren naar Sint-Truiden (en Orsmaal) ongestoord uitvoeren. Ze staken huizen in brand op de Pinberg, maar ter compensatie kwamen er nog voor het oorlogseinde enkele ‘Pruisenhuisjes’ of modelwoningen langs de Tongersesteenweg.

\n\nDrie rotondes in\nOrdingen, Borgloon en Tongeren moeten de verkeersstroom, vaak ‘gehinderd’ door\ntraag landbouwverkeer, op deze N79 veiliger later verlopen. De lengte van deze\ngewestweg Sin-Truiden bedraagt tot aan de landgrens in Vroenhoven 34,6\nkilometers. In Tongeren sluit ze aan op de autosnelweg Antwerpen-Luik E313.
\n
\nDe spoorlijn Tienen-Tongeren iets ten noorden van de steenweg was tussen 1876\nen 1957 actief voor personenvervoer en biedt nu op haar tracé een recreatieve\nen toeristische fietsweg. 



Lees: Frank MULLENERS, ‘De eerstesteenlegging van de steenweg Tongeren-Sint-Truiden (1817)’, in ‘Historische bijdragen ter nagedachtenis van G. Heynen’, Sint-Truiden: Geschiedkundige kring van Sint-Truiden, 1984, p. 227-230; ‘Sint-Truiden ingekaderd 1830-1914’, tentoonstellingscatalogus, Sint-Truiden: vzw. Sint-Truiden 1300, 1998, p. 110-123.