Sint-Truiden 17.11.1906 – Sint-Truiden 20.02.1992 , ongehuwd
Zoon van nijveraar en melkerijdirecteur François Joseph en Marie Odile Bormans van Aalst.
Lic. handels- en financiële wetenschappen. Nijveraar o.a. commissaris drukkerij-boekhandel nv. Collee Tongeren ca. 1932. Katholiek provincieraadslid 1936-1938 en 1946-1949.
Gedeputeerde 1946-1949. Lid C.O.O. Katholiek gemeenteraadslid 1939-1976 en 1982-1984 met lijst Nieuw. Schepen van financiën 1939. Arrestatie door Duitse bezetter 1 februari 1944, gevangenissen en kampen Antwerpen, Sint-Gillis, Huy, Vucht, Sachsenhausen, Neuengamme, Bremen en Sandbostel. Bevrijd door Engelsen 29 april 1945. Reserve-officier. Senator 1949. Burgemeester Sint-Truiden 1970-1974, katholiek. Stichtend voorzitter Sint-Truidense Fruitfederatie . Luikersteenweg. Prins Albertlaan.
Het efficiënte romeinse weggennet, zoals de ‘kassei’ Tongeren-Tienen, verviel in de vroege middeleeuwen. Waar geen bevaarbare waterlopen waren, was men opnieuw aangewezen op lokale onverharde verbindingen met diverse alternatieven naargelang de seizoensmodder. Terwijl het Luikerland in de 18de eeuw steenwegen aanlegde voor economische ontsluiting zoals de weg Luik-Sint-Truiden(-Brussel) in 1715-1740, was de Franse bezetter rond 1800 vooral militair gemotiveerd voor snelle, rechtlijnige verbindingen. De ‘Route Napoleon’ of het deel Maastricht-Tongeren van de verbinding Keulen-Duinkerken werd in 1804-1813 afgewerkt.
Het was wachten op de Hollanders en hun Waterstaat-ingenieur De Sermoise om op 9 december 1817 de eerste steen te laten leggen aan de Sint-Truiderpoort in Tongeren door de provinciegouverneur. Het tracé dwars door de velden en weiden trok al snel handel en bewoning van de opzij liggende dorpskernen aan, getuige de jaartallen op vele gevels en de verbindingen zoals de dreef te Ordingen. De oude ‘Truierbaan’ in Rijkel verviel tot veldweg. Een tolbarreel aan het kruispunt met de Houtstraat Brustem deed dienst tot in 1867 deze gebruikersbijdrage werd opgeheven.
De weg naar Tongeren startte aan de oude Brustempoort. De beginkilometers waren gekend voor het omtuinde Casino (1862), het huis Moreau (1872), de arbeidershuisjes en het koetsenatelier Vanslype op de Pinberg en later voor de Veiling Haspengouw (1939-2017) en toegangen tot de Industriezone Schurhoven.
Na deze steenweg voltooide men vanuit de stad Sint-Truiden de kasseiwegen naar Hasselt (1838), Diest (1844) en Namen (1855).
In augustus 1914 kon de Duitse ruiterij haar opmars van Tongeren naar Sint-Truiden (en Orsmaal) ongestoord uitvoeren. Ze staken huizen in brand op de Pinberg, maar ter compensatie kwamen er nog voor het oorlogseinde enkele ‘Pruisenhuisjes’ of modelwoningen langs de Tongersesteenweg.