Cosmopolitan Chicken Project

Cosmopolitan Chicken Project


Koen Vanmechelen (geboren in Sint-Truiden, 1965) is een internationaal gerenommeerd kunstenaar. Het werk van deze conceptuele kunstenaar draait rond bioculturele diversiteit en is een ode aan het leven. Einde jaren negentig lanceerde Vanmechelen zijn Cosmopolitan Chicken Project. In dit project staat de kip centraal en meer bepaald het kruisen van nationale kippenrassen tot kosmopolitische kippen. Op het kerkveld kan je enkele Cosmopolitan Chickens zien. Sint-Truiden was in 2005 de eerste stad die een levend kunstwerk installeerde. Toen de toren naar beneden kwam bij de dramatische abdijbrand in 1975, splitste de bol en windhaan die bovenop de kerk stond, doormidden. Zo werd de val van de haan van de toren een symbolische terugkeer van het volk in de sacrale ruimte die vroeger exclusief toegankelijk was voor de geestelijken. Andere kunstwerken van Koen Vanmechelen in Sint-Truiden die je zeker ook een bezoekje moet brengen zijn De Kus op het Europaplein (Brustempoort) en Infinity, een visueel, helend en hoopvol kunstwerk  aan het Trudoziekenhuis.


Cosmopolitan Chicken Project



ONTDEKKING VAN DE DAG

Een marmeren buste voor de oud-burgemeester

Clement Cartuyvels  was de zoon van een zeepfabrikant op de Grote Markt en neefje van burgemeester Guillaume Vanvinckenroy . Hij droeg zelf de sjerp tussen 1899 en 1921. Op zijn CV lezen we: advocaat, bankier, provincieraadslid, gedeputeerde, vrederechter, gemeenteraadslid, volksvertegenwoordiger, senator, voorzitter Sint-Vincentiusgenootschap, derdeordeling en katholiek. Hij maakte de Belle Epoque in zijn stad mee: vernederlandsing van het bestuur, aanleg tramlijnen, riolering, waterleiding, bouw slachthuis, provinciale 'expositie' in 1907. Maar Clément moest ook de schok van de Duitse inval meemaken. Zijn zoon Paul, majoor van de Burgerwacht, verdween een jaar in Duitse kampen en hijzelf werd het laatste jaar van de oorlog uit zijn ambt ontheven. Clément woonde in de Capucijnenstraat in een herenhuis, later omgebouwd tot Sint-Annakliniek. 



De bank Cartuyvels:



Clément stierf op zijn kasteeltje in Verlaine en kreeg, behalve een straatnaam (de vroegere Capucijnen- en Coemansstraat) in 1921, ook een marmeren borstbeeld. Toen zijn zoon notaris Paul Cartuyvels  in 1927 zelf burgemeester werd, kreeg hij van zijn makkers oud-burgerwachten een ontwerptekening voor een borstbeeld van zijn papa cadeau. De ontwerper was niemand minder van Victor de Haen uit het Brusselse, die ook de wedstrijd had gewonnen voor het monument voor de slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog op Sint-Marten. Op kosten van het stadsbestuur werd de buste in marmer uitgevoerd en prijkte voortaan in het stadhuis. Momenteel in erfgoeddepot bij de Zusters Ursulinen. Vermits het beeld postuum werd getekend, herken je duidelijk de pose op het bidprentje van Clément Cartuyvels. Op zijn linkerschouder liet de beeldhouwer van het witte marmer zijn naam in sierlijke letters na. 







Lees: 
Wie was wie in Sint-Truiden?, Sint-Truiden: Stedelijke openbare bibliotheek, 2011, p. 39 en 43-45.