Op 6 oktober 1839 werd de stoomkracht via de ijzerenweg feestelijk ontvangen te Sint-Truiden. Het traject Landen-Sint-Truiden was een aftakking van de lijn Leuven-Luik en het station was vlak bij de steenweg Brussel-Luik gebouwd, in de volksmond nog steeds d’aa stoase. In 1867 werd de spoorwegexploitatie overgenomen door de private fusiemaatschappij Grand Central Belge. Deze maatschappij bouwde het nieuwe station op de huidige locatie. Voor de ontsluiting van het nieuwe station moest een nieuwe straat worden aangelegd. Het geheel van bouwvoorwaarden moest een statig straatbeeld opleveren, een brede laan met op 7m30 van de as telkens een vlakke gevelwand van minimaal 9 meter hoogte, geen of nauwelijks overstek, behoudens voor dakgoten en eventuele balkons
Peer 02.04.1857 Vorst Brussel 10.07.1937 Marie Sophie Bervoets
Zoon van schrijnwerker Jan Francus en Maria Elisabeth Eyckens.
Normaalschool Sint-Truiden 1873-1876. Hulponderwijzer Paal en gehuwd met Paalse. Hoofdonderwijzer Gelinden, auteur van leerboeken en van geïllustreerde prijsboeken voor de jeugd. Vader van naaimeesteres Clotilde (°Paal 1886) en van Edgard (°Gelinden 1892), onderwijzer te Vorst. Dorpsstraat Gelinden. Naar Vorst 1920.