Renier van Rijkel, gestorven in 1271, was de oudste broer van Willem van Rijkel.
Deze laatste was een belangrijke abt van de Sint-Truidense benedictijnenabdij, onder andere omdat hij grote economische hervormingen doorvoerde.
Het is de oudst bewaarde grafsteen met liggende figuur in Limburg.
Het decor van de steen bestaat uit een spitsboog, die op de kapitelen van twee wandzuiltjes rust. Het veld boven de spitsboog is een voorstelling van het eeuwige Jerusalem. Rondom bevindt zich een randtekst met onder andere de vermelding van de sterfdatum 1271.
\\\\\\
De figuur van Renier wordt ten voeten uit afgebeeld. Hij draagt een maliënkolder en daaroverheen een kort bovenkleed. Zijn hoofd en hals zijn onbedekt en aan zijn gordel hangt een groot slagzwaard. Aan de linkerarm is een groot schild bevestigd waarop het familiewapen prijkt. Aan zijn enkels zijn er sporen en zijn voeten rusten op een windhond.
Het efficiënte romeinse weggennet, zoals de ‘kassei’ Tongeren-Tienen, verviel in de vroege middeleeuwen. Waar geen bevaarbare waterlopen waren, was men opnieuw aangewezen op lokale onverharde verbindingen met diverse alternatieven naargelang de seizoensmodder. Terwijl het Luikerland in de 18de eeuw steenwegen aanlegde voor economische ontsluiting zoals de weg Luik-Sint-Truiden(-Brussel) in 1715-1740, was de Franse bezetter rond 1800 vooral militair gemotiveerd voor snelle, rechtlijnige verbindingen. De ‘Route Napoleon’ of het deel Maastricht-Tongeren van de verbinding Keulen-Duinkerken werd in 1804-1813 afgewerkt.
Het was wachten op de Hollanders en hun Waterstaat-ingenieur De Sermoise om op 9 december 1817 de eerste steen te laten leggen aan de Sint-Truiderpoort in Tongeren door de provinciegouverneur. Het tracé dwars door de velden en weiden trok al snel handel en bewoning van de opzij liggende dorpskernen aan, getuige de jaartallen op vele gevels en de verbindingen zoals de dreef te Ordingen. De oude ‘Truierbaan’ in Rijkel verviel tot veldweg. Een tolbarreel aan het kruispunt met de Houtstraat Brustem deed dienst tot in 1867 deze gebruikersbijdrage werd opgeheven.
De weg naar Tongeren startte aan de oude Brustempoort. De beginkilometers waren gekend voor het omtuinde Casino (1862), het huis Moreau (1872), de arbeidershuisjes en het koetsenatelier Vanslype op de Pinberg en later voor de Veiling Haspengouw (1939-2017) en toegangen tot de Industriezone Schurhoven.
Na deze steenweg voltooide men vanuit de stad Sint-Truiden de kasseiwegen naar Hasselt (1838), Diest (1844) en Namen (1855).
In augustus 1914 kon de Duitse ruiterij haar opmars van Tongeren naar Sint-Truiden (en Orsmaal) ongestoord uitvoeren. Ze staken huizen in brand op de Pinberg, maar ter compensatie kwamen er nog voor het oorlogseinde enkele ‘Pruisenhuisjes’ of modelwoningen langs de Tongersesteenweg.