Entbroukx, Henri Hubertus ‘Arie’, toneelauteur

Sint-Truiden 22.10.1884  Lier 10.01.1971 

Zoon van venter Servais en Melanie Beckers.  Ll. College. Inspecteur  directe belastingen. Balen-Neet, later Lier. Toneelauteur. Operettes meestal op muziek van Nico Belet of Alfons Nicolaï. Publ.: Ambiorix, (Vlaamse Tooneelverzameling, 241), drama, Antwerpen: Jos. Janssens, 1910; Eene les van Keizer Karel. Anekdotische klucht met zang en dans in één bedrijf, (De Fontein serie, 2), muziek Nicolas Belet, Waregem: Toneelfonds Palmer Putman, 1925-1926; ‘Nen tand getrokken! Klucht in één bedrijf, (270), Antwerpen: Jos. Janssens, 1929; De zwansprofessor. Klucht met zang in een bedrijf, Antwerpen: J. Janssens, 1931; De mooie droom van Tante Jet. Vroolijk spel, met zang, in drie bedrijven, muziek Nicolas Belet, Wenduine: Toneelfonds Palmer Putman, 1932; Als een jongen van een meisje houdt. Lustig zangspel in drie bedrijven, (Reeks voor gemengd tooneel, 687), muziek Alfons Nicolai, Antwerpen: Toneelfonds Jos. Janssenss, 1938; Het nieuwe kindermeisje. Soldatenklucht in één bedrijf, (Reeks voor heerentooneel, 310), muziek Nicolas Belet, Antwerpen: Toneelfonds Jos. Janssens,1938; Het testament van Tante Trees. Kluchtige spookhistorie in één bedrijf, muziek Nicolas Belet, Antwerpen: P. Vink, 1939; Kapiteintje. Kluchtige operette. De vroolijke liefdesavonturen van drie oude gekken, gespeeld, gezongen en gedanst in drie bedrijven, muziek Alfons Nicolaï, Antwerpen: P. Vink, 1949; Holala, ik ben papa. Dolle klucht(met of zonder zang) in drie bedrijven, muziek Alfons Nicolaï, Antwerpen: P. Vink, (1946); Hoe ouder, hoe zotter. Gekke trouwhistorie in drie bedrijven, Antwerpen: P. Vink z.j.; Hoera! Wij trouwen. De liefdesavonturen van drie oude gekken. Klucht in drie bedrijven, Antwerpen: P. Vink, z.j.; Dans, kosterken, dans. Vroolijk zangspel in één bedrijf, (685), Antwerpen: Toneelfonds Jos. Janssens, 1938.

Info: HIP.
Lit.: De operette “Studentenbloed”. Eerste opvoering te Baelen aan Nethe, in HBVL, (Kunst en Letteren), 10.02.1937, idem. 14.04.1937.


ONTDEKKING VAN DE DAG

De trap des aanstoots

De Luikse architect Etienne Fayn slaagde erin om een mooi stadhuis in Luikse classicisme te ontwerpen rond de oude halle en de belforttoren. De stadsmagistraat betrok zijn nieuwe symmetrische bouw in juli 1759 onder begeleiding van drie kanonsalvo's. De interieurafwerking, vooral door de modieuze Luikse vakmensen, moest toen nog beginnen.
Maar... die saaie horizontale kroonlijst wou de stad als bouwheer toch verbeteren. Kijkend naar Brabant en Antwerpen liet ze in 1766 zwierige frontons met klokgevel, curven en tegencurven plaatsen aan de hoofdgevel. Pater minderbroeder Johannes Bolgrez bracht een plan mee uit Antwerpen. Ook kwam er een dubbele puitrap naar de verdieping, om de begane grond te kunnen verhuren. Enkele jaren later verdween deze blijkbaar té bombastische ingreep terug. 

Eigentijds kroniekschrijver Debruyn is genadeloos voor zoveel pretentie en tekent - met veel lekenfantasie - dit on-Luikse gedrocht. Hij schrijft ook hoe men half juni 1766 bouwt aan "eene nieuwe blauw steene balcon, ende het frontispicium wierd verciert met nieuwe crollen, oock met eenen nieuwen noijt in dese landen geinventeerde blauw steenen trap dienende tot spot der borgers ende vreemdelingen hier passerende om het onnodigh ende verquist geldt". 

Van deze verbeteringsoperatie getuigt nog een jaartalsteen met stadswapen boven het balkon. 






Lees: Christine VANTHILLO, Het stadhuis van Sint-Truiden, van binnen uit bekeken, in Sint-Truiden in de 18de eeuw, tentoonstellingscataloog, Sint-Truiden: Sint-Truiden 1300 vzw., 1993, p. 109-117; Fernand DUCHATEAU, Het boek van Debruyn. Een kroniek van de achttiende eeuw in Sint-Truiden, in idem, p. 168 en 209-267 en Sint-Truiden 1693-1793, in idem, p. 7-26; Het stadhuis van Sint-Truiden. Hart van de democratie, Sint-Truiden: stadsbestuur, 2018, p. 131-133.