Eucherius, ‘van Orleans’, heilige.

Autin ca. 694  Sint-Truiden 20.02.738 

Aristocratische ouders.  

Monnik van Jumièges bij Rouen, bisschop van Orléans. Na de zege te Poitiers verbannen wegens aanklacht tegen Karel Martel over diefstal kerkgoederen, door diens hofmeier. Naar Duitsland 732, Luik en later onder bewaking van graaf Robert van Haspengouw naar Zerkingen Sint-Truiden. Generatie jonger dan Trudo. Graf naast Trudograf in de abdij werd bedevaartsplek. Hoofd geschonken aan kathedraal Orléans. Samen met Trudo afgebeeld rond tronende Christus in tympaan abdijkerk. Translatie relieken samen met Trudo o.a. in 1169. Feestdag 20 februari. Mirakels en mythes in volksdevotie vb. kaarsen- en lampoliewonder, viswonder in Cicindria of organisatie concilie na visioen van Eucherius door Karel Martel te Letines (Estinnes) 743. Verwarring mogelijk met Eucherius van Lyon +449. Eucheriusbroederschap Sint-Truiden 1191-1752. Kapel op Kapelhof te Brustem. Houten 16de-eeuws reliekschrijn OLV-kerk.

Info: Jo Van Mechelen.
Lit.: Bruno KRUSCH en Wilhelm LEVISON (ed.), Vita Eucherii ep. Aurelianensis, in Monumenta Germaniae Historica, Scriptores Rerum Merovingicarum, 7, Hannover, 1919-1920, p. 40-53; Maurice COENS, Les saints particulièrement honorés à l’abbaye de Saint-Trond, in Analecta Bollandiana, 72, 1954, p. 85-133 en p. 397-426, en 73, 1955, p. 140-192; Jozef AERTS, Nota’s over de Vita van de H. Eucherius, bisschop van Orleans (+Sint-Truiden 737 of 738), in HBKESint-Truiden. 1971, p. 19-28, Lode RAMAEKERS, in HBVL, 13.08.1993, ook in MAENDACH, 1997-1998, nr. 10, p. 6-10.


ONTDEKKING VAN DE DAG

De Tongersesteenweg (1817), ruggengraat van Limburgs-Haspengouw


De Tongersesteenweg (1817), ruggengraat van Limburgs-Haspengouw


Het efficiënte romeinse weggennet, zoals de ‘kassei’ Tongeren-Tienen, verviel in de vroege middeleeuwen. Waar geen bevaarbare waterlopen waren, was men opnieuw aangewezen op lokale onverharde verbindingen met diverse alternatieven naargelang de seizoensmodder. Terwijl het Luikerland in de 18de eeuw steenwegen aanlegde voor economische ontsluiting zoals de weg Luik-Sint-Truiden(-Brussel) in 1715-1740, was de Franse bezetter rond 1800 vooral militair gemotiveerd voor snelle, rechtlijnige verbindingen. De ‘Route Napoleon’ of het deel Maastricht-Tongeren van de verbinding Keulen-Duinkerken werd in 1804-1813 afgewerkt.

Vandermaelenkaart ca. 1850 met de steenweg als rechtlijnige verbinding. Bareel en kilometerpalen of ‘bornes’


Het was wachten op de Hollanders en hun Waterstaat-ingenieur De Sermoise om op 9 december 1817 de eerste steen te laten leggen aan de Sint-Truiderpoort in Tongeren door de provinciegouverneur. Het tracé dwars door de velden en weiden trok al snel handel en bewoning van de opzij liggende dorpskernen aan, getuige de jaartallen op vele gevels en de verbindingen zoals de dreef te Ordingen. De oude ‘Truierbaan’ in Rijkel verviel tot veldweg. Een tolbarreel aan het kruispunt met de Houtstraat Brustem deed dienst tot in 1867 deze gebruikersbijdrage werd opgeheven.

De weg naar Tongeren startte aan de oude Brustempoort. De beginkilometers waren gekend voor het omtuinde Casino (1862), het huis Moreau (1872), de arbeidershuisjes en het koetsenatelier Vanslype op de Pinberg en later voor de Veiling Haspengouw (1939-2017) en toegangen tot de Industriezone Schurhoven.

Na deze steenweg voltooide men vanuit de stad Sint-Truiden de kasseiwegen naar Hasselt (1838), Diest (1844) en Namen (1855).


In augustus 1914 kon de Duitse ruiterij haar opmars van Tongeren naar Sint-Truiden (en Orsmaal) ongestoord uitvoeren. Ze staken huizen in brand op de Pinberg, maar ter compensatie kwamen er nog voor het oorlogseinde enkele ‘Pruisenhuisjes’ of modelwoningen langs de Tongersesteenweg.

Drie rotondes in Ordingen, Borgloon en Tongeren moeten de verkeersstroom, vaak ‘gehinderd’ door traag landbouwverkeer, op deze N79 veiliger later verlopen. De lengte van deze gewestweg Sin-Truiden bedraagt tot aan de landgrens in Vroenhoven 34,6 kilometers. In Tongeren sluit ze aan op de autosnelweg Antwerpen-Luik E313.

De spoorlijn Tienen-Tongeren iets ten noorden van de steenweg was tussen 1876 en 1957 actief voor personenvervoer en biedt nu op haar tracé een recreatieve en toeristische fietsweg. 



Lees: Frank MULLENERS, ‘De eerstesteenlegging van de steenweg Tongeren-Sint-Truiden (1817)’, in ‘Historische bijdragen ter nagedachtenis van G. Heynen’, Sint-Truiden: Geschiedkundige kring van Sint-Truiden, 1984, p. 227-230; ‘Sint-Truiden ingekaderd 1830-1914’, tentoonstellingscatalogus, Sint-Truiden: vzw. Sint-Truiden 1300, 1998, p. 110-123.