STBL Nachtraven

STBL Nachtraven

Het kunstwerk ‘Nachtraven’ is van Eric Goossens, directeur van Academie Haspengouw Beeld. De strategische locatie voor het kunstwerk refereert naar onze huidige manier van wonen.

We gaan steeds korter bij elkaar wonen. Niet meer één vogelhuisje per boom, maar meerdere dicht op elkaar. We wonen samen en toch apart. De regelgeving op de ruimtelijke ordening legt ons een aantal beperkingen op en streeft naar een zekere uniformiteit, maar toch proberen we ons te onderscheiden door bouwstijl en afmetingen. Door moderne technologie is het bioritme van de mens langzaam ontregeld geraakt. Er is geen duidelijk onderscheid meer tussen dag en nacht. Kunstlicht stelt ons in de mogelijkheid om de dag eeuwig te laten duren. Dieren zijn hier ook het slachtoffer van geworden. Ze staan niet meer met de eerste zonnestralen op en kunnen de hele nacht verder fluiten. Vandaar ook de titel.


Nachtraven

 

ONTDEKKING VAN DE DAG

Trofeeën aan de muur: het luie landleven

In de oudheid werden in oorlog of jacht veroverde trofeeën aan een stok opgehangen. Dit motief ging een eigen leven leiden als allegorische decoratie. Kalksnijders modelleerden in het nog vochtige stucwerk voorwerpen tussen bloemenslingers aan linten opgehangen. 

In het stadhuis op de Grote Markt op het 'schoon verdiep' zijn in de hoge vestibule de vier kunsten en twee speciale thema's uitgewerkt, de zeevaart en het landleven. Die laatste werken dateren waarschijnlijk uit de Hollandse periode (1815-1830) onder burgemeester J.A.N. Van den Berck. Scheepvaart en de Nederlandse vertaling van Vergilius wijzen daarop. 




Lees: Franz AUMANN, Symboliek op het 'schoon verdiep' van het Sint-Truidense stadhuis, in Sint-Truiden een zoektocht naar symbolen, Open Monumentendag Vlaanderen, Sint-Truiden: stadsbestuur, 2002, p. 19-27; Het stadhuis van Sint-Truiden. Hart van de democratie, Sint-Truiden: stadsbestuur, 2018, p. 56-61.