Erfgoeddag 2021 zoektocht door de kranten, nachtelijke puzzel

Erfgoeddag 2021

Nachtelijke puzzel

Wij dagen jullie opzoekingsvaardigheden uit!


Om onderstaande puzzel op te lossen zal u moeten grasduinen in de krantenarchieven van de stad (op  pallas).

Opgeloste  rasters mogen gestuurd worden naar   info@erfgoud.be


, onder alle juiste rasters wordt een verrassing verloot...

Succes! 




Horizontaal


3. Achternaam van een jonge inginieur die vermoedelijk vergiftigd werd, een geheimzinnige dood – De Tram 18 mei 1895

5. Thema Erfgoeddag

7. (Achternaam) Gérard & Henri Roebben verklaren in een annoce in De Tram van 29 december 1900 dat zij een nieuwe bierbrouwerij beginnen in de            Beekstraat!

8. Achternaam van een heer die in Haelen door een trein werd onthoofd – De stem van Haspengouw 11 juli 1914

9. Achternaam van heer van Bornedries die zondagavond zoo geweldige stokslagen ontving dat hij op het politiebureel verzorgd moest worden door een geneesheer - De Tram 30 december 1899

10. Achternaam heer wiens schone pacht hoeve in Opheers, samen met 28 peerden, 2 koeijen en 60 varkens, in de vlammen opging – De Hoop 21 mei 1859

11. Achternaam van een joodse man die in Bohemen een godsdienstmoord beging op een katholieke maagd – De Tram 7 oktober 1899


Verticaal


1. Straat in Brussel waar de echtgenoten Locq woonden met hun kind van 9 maanden oud toen de vrouw des huizes aldaar zelfmoord pleegde – De Tram    26 augustus 1893

2. Stad in Engeland waar in een noodlottige brand van een hotel, de 69-jarige eigenares en haar zuster omkwamen – De Tram 31 oktober 1902

4. Bisschop van Brugge die mits een vastenbrief de mensen het vloeken wou afleren – De Tram 11 december 1898

6. Professor die de effecten van alcoolism onderzocht en hierover relaas doet in het Berliner wochenschrift, zo meldde De Tram op 19 maart 1904

ONTDEKKING VAN DE DAG

De bieten- en fruitspoorlijn (1879) tussen Tienen, Sint-Truiden en Tongeren

In 1879 werd een spoorlijn geopend tussen Neerlinter en Tongeren. Vooral bedoeld om in onze omgeving bietsuikerfabrieken (Ordingen en Bernissem) en de opkomende fruitexport naar het Duitse Ruhrgebied te bedienen. Door het heuvelige terrein waren dijken en doorsnijdingen noodzakelijk. Zo ook op de Honsberg op het drielandenpunt tussen Ordingen-Rijkel-Zepperen, met overbrugging.



Het private project voor Aken-Brussel mocht niet concurreren met de bestaande staatslijn Tienen-Luik en werd dus beperkt tot een kronkelend tracé Neerlinter-Tongeren. Aanvankelijk waren er ook weinig haltes (Zoutleeuw, Ordingen, Borgloon en Pringen), maar dat werd in 1897 aangevuld met haltes in Wilderen, Melveren, Bernissem, Hoepertingen, Kerniel en Jesseren) Daarom kreeg het bareelwachtershuisje uit 1878 in Wilderen in 1896 een heus station tegenover zich. 

Station Wilderen


In de Eerste Wereldoorlog werkten de Duitsers aan de missing link Tongeren-Aken met viaduct in Sint-Martensvoeren.

Verdwenen station van Ordingen 1897 met links stationsherberg 1895

In 1957 werd het personenvervoer op deze lijn 23 gestopt en vervangen door autobuslijnen. In 1968-1988 verdween ook het goederenvervoer voor lokale nijverheden. De sporen werden geleidelijk opgebroken tussen 1968 en 1989. In 1992 kwam er een toeristisch fietspad op het (deels) bewaard gebleven tracé.

Ordingen werd, weliswaar meer naar Zepperen toe, een draaischijf van goederen- en personenverkeer. En uiteraard kwam er de onvermijdelijke stationsherberg (1895). Het station maakte plaats voor de N718, bedoeld als oostelijke omleiding rond Sint-Truiden en aansluiting op de beruchte A24-autosnelweg., maar slechts uitgevoerd tussen Melveren en Ordingen.


Jammer genoeg waren spoorlijn en brug ook plaatsen van wanhoopsdaden en dramatische ongevallen. Zo ontdekten stationschef Miel Mommen en arbeider Lowieke Mertens in april 1943 'het lijk van een onbekende vrouwspersoon van ongeveer vijf- en twintig jaar'. De vrouw was ongelukkig op een betonnen seindraadpaaltje terechtgekomen bij haar ontsnappingssprong uit het Jodentransport XX vanuit de Dossinkazerne in Mechelen, gesaboteerd in Boortmeerbeek.

Stationschef Miel Mommen met zijn kleindochter, ca. 1940 in Ordingen

Nu is de spoorweg'zate' een verwilderde oase voor wild en vogels, hazelwormen, wijngaardslakken en dassen. Maar ook een magneet voor sluikstorters. Sommige delen van de spoorberm worden beheerd door natuurpunt omwille van de uitzonderlijke flora zoals knolsteenbreek, bosanemoon, slanke sleutelbloem, wilde marjolein, muskuskruid en brede wespenorchis. 


De brug over de spoorweg bij het 'driegemeentenpunt' Rijkel-Ordingen-Zepperen



Lees: 'Zepperen in Twee Grote Oorlogen', Remacluskring, 1994, p. 182-190; ‘Sint-Truiden ingekaderd 1830-1914’, tentoonstellingscatalogus, Sint-Truiden: vzw Sint-Truiden 1300, p. 120; Robert NOUWEN, ‘Het Fruitspoor: spoorweglijn 23 Drieslinter-Tongeren’ in ‘Tongerse Annalen’, december 2019, p. 8-25.
Kijk: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobje.../304755; Item over het bieten- en suikerspoor lijn 23 op www.haspengouw.tv