Gelders, Marcel (Emile Joseph), schepen

Sint-Truiden 18.09.1934   Sint-Truiden 06.06.2004  Lou Vandenbosch 

Telg uit hoefsmedenfamilie die landbouwmachines assembleerde, met Frederik (°Budingen 1853), zoon Marcellin (°Sint-Truiden 1883) en kleinzoon metaalbedrijfsleider Alfons Jozef (°Sint-Truiden 1912). Marcel was zoon van deze laatste en van Marguerite Alice Medaerts van Engelmanshoven.  

Ll. Koninklijk Atheneum Sint-Truiden en Provinciale Handelsschool expert-boekhouder . Huismeester-opvoeder Koninklijk Technisch Atheneum Sint-Truiden. Vader van Paul, senior leader Rotary International en algemeen directeur gids GaultMillau Benelux en van Christel. 

Privé-secretaris ministers Raoul en Alfred Vreven. Kabinetschef  minister Alfred Vreven. Voorzitter PVV-federatie Limburg. OCMW-bureaulid 1980-1982. Eerste schepen  en schepen cultuur, slachthuis, waterbedrijf en feestelijkheden 1982-1994. Ondervoorzitter Vlaamse Watermaatschappij 1988-1994. Beheerder sociale kredietmaatschappij ‘Eigen Huis’. Herstichtend voorzitter Willemsfonds Sint-Truiden  en stichtend voorzitter LiCu, liberale cultuurkring  1984. Erelid Kunstkring en organisator kunsttentoonstellingen. Ereburger Weert (Nl.). Stichter regisseur-acteur toneelkring ‘Hesbania ’. Regisseur-acteur toneelstudio Koninklijk Atheneum. Voorzitter Atlantis vzw. Voorzitter stedelijk Feestcomité. 

Oprichter Haspengouws Hoevemuseum  in bedrijfsgebouwen vml. abdij 1986. Uitbouw cultuurcentrum en stedelijk slachthuis. Stichter associatie Oud-burgemeesters en schepenen Sint-Truiden. Vriendenboek minister van staat Raoul Vreven. Zanger van meerdere carnavalliedjes, o.a. We zin aroet 1989, Twieëntwintich joare, Hey, Hey, Hey en ’t Is Carnaval, telkens muziek Ray Heeren, tekst Rudi Festraerts, Sint-Truiden. Radio Baccara Records, s.d.


Publ.: Raoul Vreven 1900-1979. Een vriendenboek, Sint-Truiden: eigen beheer, 1981; Licu-tentoonstelling Frans Vandevoort, Ayca Riedinger, Paul Wilmots, Wendelin Stahl, Sint-Truiden: Licu, 1994.
Info: Paul Gelders.
Lit.: Boerenalaam van generaties landbouwers en fruittelers. Haspengouws Hoevemuseum geopend, in HBVL, 30.12.1986.
ONTDEKKING VAN DE DAG

Baltus, Georges (Richard Michel Guillaume) Marie, kunstenaar

Kortrijk 3.05.1874   Overijse 24.12.1964   Sylvia Hildebrand  Adrienne Revelard  

Zoon van Richard, handelaar koloniale waren  Grote Markt, en Emérense Vanhoren, textielhandelaar . Vader van kunstschilder en architect Ado (1918-1990). Toevallig geboren te Kortrijk bij verwant industrieel Adolf Nijs en Margaretha Baltus tijdens handelsreis. Jeugd in Sint-Truiden, aangetrouwde neef van Aldous Huxley . Kleuterschool zusters en rijksmiddelbare school. Rebels student atheneum Hasselt, jezuiëtencollege Saint-Servais Luik, Bad Godesberg (Bonn). Academie Brussel 1891, leerling van Portaels. Studiereis Engeland en ontdekking Prerafaëlieten. Leerling van Navez. Parijs 1895 Salon Rose-Croix en vriend van Maeterlinck en Pélatain. Firenze 1896-1904, restauratie fresco’s. Huwelijk Munchen 1904 met Sylvia (+1926) dochter van prof. Adolf (von) Hildebrand. Hertrouwd 1947 dichteres Revelard. Leraar glaskunst Glasgow School of Art 1905-1918, maar tijdens vakantie in Sint-Truiden tijdelijk geblokkeerd door Duitse inval augustus 1914. Leraar academie Leuven 1918 en sierkunstschool Elsene 1924. Inspecteur kunstonderwijs Vlaamse landsdeel 1928. Medewerker ‘Le Dessin’ Brugge 1929-1930. Albert Latourstraat Brussel. Sint-Truiden 1946. 

Beïnvloed door Prerafaëlieten en Quattrocento. Symbolist met aandacht voor de femme fatale. Schilderen, lithografie, etsen, glasschilderkunst, kartons voor tapijten, ex -libris, boekillustraties . Dichter, beïnvloed door leraar Victor Remouchamps in het Atheneum Hasselt. Verzamelaar Japanse grafiek. Tentoonstellingen in grote Belgische steden en Biënnale Venetië 1930, 1931 en 1934. Opdrachten van vooraanstaande families en hof. Connecties met koningin Elisabeth. Prijzen Parijs 1927 en Brussel 1935. Gouden medaille Exposition Arts Décoratifs Parijs. Werken in diverse musea Elsene, Leuven, Franse Gemeenschap, Koninklijke Bibliotheek Brussel, London. 

Christina de Wonderbare  1915 en Trudo 1912 (rijksbezit) in OLV-kerk Sint-Truiden

Muurschilderingen galerie Ravenstein Brussel . Glasramen in Sint-Stefanuskerk Sint-Pietersleeuw  uit Koninklijke Kapel Wereldtentoonstelling Brussel 1935 en in gemeentehuis Vorst 1938. Deelname retrospectieve Landschap in Limburgse kunst Hasselt 1954 met Nacht te Velm. Tentoonstelling 100 jaar geboorte in Galerij Regard 17 Brussel 1974. Aquarellenreeks Roches et nuées, lithoreeks Merveilles. Schilderij Boerenkrijg  1914 verworven door stadsbestuur Sint-Truiden 1987.




'Servantes de Saint-Trond', G.M. Baltus 1910 (uit: NORMAN, DELAHOUSSE en DE BRAEKELEER 1991). 


Publicaties: Technics of painting, Glasgow, 1912; vert. A. Van Hildebrand, Le problème de la forme dans les arts figuratifs, Parijs: Bouillon; Strasbourg: Heitz en Mündel; Brussel: Lacomblez, ca. 1903.
Lees: M.C., Georges-M. Baltus, Brussel: Les monographies illustrées, z.j.; P.A. LEGRAND DE REULAND, Georges M. Baltus, (Anthologie des artistes Belges contemporains, 2), Brussel: Pro Tempore, 1939, met o.a. gedicht over Sint-Truiden en schilderij Ordingen kapel; DE SEYN, p. 28-29; P. CLERINX, Bij het schilderij van Christina door mr. Georges Baltus, in Christina de Wonderbare. Gedenkboek 1150-1950, Leuven: Bibliotheca Alfonsiana, 1950, p. 36-38; WIEDAT, p. 21; Raoul CHANET, Baltus, Georges, Richard, Guillaume, Michel, Marie, in Hier en nu Sint-Truiden, nr. 21, 1974, p. 20; Centenaire de G.M. Baltus, tentoonstellingscatalogus, Brussel: galerij Regard 17, 1974; Ivo BAKELANTS, De glasschilderkunst in België in de negentiende en twintigste eeuw. Repertorium en documenten, B., Wommelgem: Den Gulden Engel, 1986, p. 237; Herdenkingsbrochure naar aanleiding van de schenking van het schilderij ‘De Boerenkrijg’ van Georges Marie Baltus, door zijn zoon, de heer Aldo Baltus, aan de stad Sint-Truiden, ST:stadsbestuur; 1987; Anne NORMAN, Anne DELAHOUSSE en Catherine DE BRAEKELEER, Georges-Marie Baltus 1874-1967, z.p., 1991; Kamiel STEVAUX, Sint-Truiden en het ex libris, Sint-Truiden 2003, p. 15-16 noot 41 en 18; BEKTRUI, 1, 2004, p. 10-11; TRUDO, 1993, p. 152-153; Albert BONTRIDDER, Baltus, Ado, in NBIONAT, 7, 2003, p. 19-21; RASKIN, p. 34-35; Alison BROWN, Ray MCKENZIE en Robert PROCTOR, The flower and the green leaf. Glasgow School of Art in the time of Charles Rennie Mackintosh, Edinburgh: Luath Press, 2009, p. 65.