Kerkom 11.10.1907 Hasselt hosp. 09.12.1984 x Simone Noël
Lagere school Kerkom en broeders christelijke scholen Sint-Truiden. Diploma’s onderwijzer normaalschool Maasmechelen 1926 en landbouwleraar 1929. Steeds als primus. Onderwijzer Broeders Sint-Truiden en Kortijs. Onderwijzer Sint-Jozefscollege Hasselt 1929-1973. Gehuwd met dochter hoofdonderwijzeres Jeuk. Avondcursussen als landbouwleraar o.a. aan dienstplichtigen 11de Linie Hasselt 1929-1938. Volgde zelf taalcurssussen. Adviseur 1938 en pionier beroepsoriëntatie via KAJ. Directeur Vrije dienst studie- en beroepskeuze Hasselt. Lesgever verloofdencursussen 1947-1957.
Medestichter Vlaamse Club Hasselt 1964. President 1961 ‘rot’ Toekomst- en Rodenbachstraat Virga Jessestoet. Secretaris en penningmeester Vereniging van Limburgse Schrijvers 1936-1984, redacteur en auteur artikels Oostland. Secretaris en penningmeester Mathias Kempstichting Maastricht 1977. Medewerker Europa, Haardvreugde, Limburg, Nieuw Gewas en De Zuiderwind. Toekomststraat Hasselt. Dichtbundels, toneel, jeugdromans en taalboeken. Vader van Lilly, Nelly, Willy, kunstschilderes Gerty en keramiste Lidy.
Het efficiënte romeinse weggennet, zoals de ‘kassei’ Tongeren-Tienen, verviel in de vroege middeleeuwen. Waar geen bevaarbare waterlopen waren, was men opnieuw aangewezen op lokale onverharde verbindingen met diverse alternatieven naargelang de seizoensmodder. Terwijl het Luikerland in de 18de eeuw steenwegen aanlegde voor economische ontsluiting zoals de weg Luik-Sint-Truiden(-Brussel) in 1715-1740, was de Franse bezetter rond 1800 vooral militair gemotiveerd voor snelle, rechtlijnige verbindingen. De ‘Route Napoleon’ of het deel Maastricht-Tongeren van de verbinding Keulen-Duinkerken werd in 1804-1813 afgewerkt.
Het was wachten op de Hollanders en hun Waterstaat-ingenieur De Sermoise om op 9 december 1817 de eerste steen te laten leggen aan de Sint-Truiderpoort in Tongeren door de provinciegouverneur. Het tracé dwars door de velden en weiden trok al snel handel en bewoning van de opzij liggende dorpskernen aan, getuige de jaartallen op vele gevels en de verbindingen zoals de dreef te Ordingen. De oude ‘Truierbaan’ in Rijkel verviel tot veldweg. Een tolbarreel aan het kruispunt met de Houtstraat Brustem deed dienst tot in 1867 deze gebruikersbijdrage werd opgeheven.
De weg naar Tongeren startte aan de oude Brustempoort. De beginkilometers waren gekend voor het omtuinde Casino (1862), het huis Moreau (1872), de arbeidershuisjes en het koetsenatelier Vanslype op de Pinberg en later voor de Veiling Haspengouw (1939-2017) en toegangen tot de Industriezone Schurhoven.
Na deze steenweg voltooide men vanuit de stad Sint-Truiden de kasseiwegen naar Hasselt (1838), Diest (1844) en Namen (1855).
In augustus 1914 kon de Duitse ruiterij haar opmars van Tongeren naar Sint-Truiden (en Orsmaal) ongestoord uitvoeren. Ze staken huizen in brand op de Pinberg, maar ter compensatie kwamen er nog voor het oorlogseinde enkele ‘Pruisenhuisjes’ of modelwoningen langs de Tongersesteenweg.