Jans(s)en, Cornelis, beeldhouwer

Woensel en Eckart (Nl.) 04.06.1828 Sint-Truiden 15.02.1895 , x 1851 Maria Wynrocx.  

Zoon van arbeider Cornelis en Marie Manders.  Schrijnwerker en tekenschool Eindhoven. Naar Sint-Truiden 1851. Medewerker van orgelbouwer Clerinx. 

Ca. 1863 leider van beeldsnijdersatelier  met dertigtal werklieden aan de Brustempoort. Gevelbeelden van historische vorsten voor het neogotische kasteel 1868 te Nieuwenhoven, portaalbeelden aan de hoofdkerk 1872 en veel kerkmeubilair in de streek, tot in Engeland toe. Minderbroederskerk, Melveren kerk, Lanaken, Kortessem, Nieuwerkerken, Bornem, Dison, Fallais, Abolens, Crehen, Oteppe, Petit-Waret, Welkenraedt. Preekstoel Sainte-Marguerite Luik 1872. Heiligenbeelden Minderbroederskerk 1867-1868. Neo-renaissancelambrizering burgershuis architect Serrure Clockemstraat. Voorzitter kerkfabriek Sint-Pieter, lid Sint-Vincentius en Katholieke Kring.

Houten beeld H. Agnes  1869. Signeersteen gevelbeeld H. Mattheus 1871 OLV-kerk. Glasraam huis Clockemstraat 1888.

Lit.: Christine VANTHILLO, Nederlandse neogotici in Sint-Truiden. De neogotische beeldhouwersateliers van Cornelis Janssen (1828-1895), Michel Hoeken (1827-1917) en Gerard Jansen (1838-1906), in ST19DE, 1998, p. 176-190.
ONTDEKKING VAN DE DAG

Honderdduizenden zelfbouwkapelletjes aan onze gevels

Honderdduizenden zelfbouwkapelletjes

Priester Fernand Mariën, eerst onderpastoor in Jette en later kloosterdirecteur en godsdienstleraar bij de Ursulinen in Tildonk, startte in 1956 een nationale actie ‘Regnum Mariae’. Op zowat alle huisgevels verschenen houten kapelletjes met daarin een Italiaans plaasteren beeldje van de Madonna. De distributie kaderde in een Mariaal offensief van twaalf weken in de parochie met een propagandadag en een “koninginnedag” waarbij iedereen zijn zelfbouwkapelletje kon afhalen. Voor het vensterglas moest je zelf zorgen, want in principe was het kleinood gratis. Giften werden in dank aanvaard. Bij het overlijden van de initiatiefnemer in 1978 zouden er een kwart miljoen gevelkapelletjes verspreid zijn.

Actie-affiche

In de loop van de actiejaren veranderde het kapelmodel. Kenmerkend bleven de Maria-M getopt met kruisje en het gekroonde M-monogram dat verwees naar het Rijk van Maria. In de laatste fase waren de gevelkapelletjes actueel gestroomlijnd en in kunststof uitgevoerd. De honderden houten exemplaren in Sint-Truiden hebben de tand des tijds meestal niet overleefd. Ze worden zeldzaam.


Gevel school zusters Sint-Vincentius-a-Paulo te Zepperen. Afgebroken. 


Lees: Roger DE BROECK, Gevelkapelletjes in Vlaanderen, in Ons Heem, 55, 2001, nr. 2, p. 196-219: Henri VANNOPPEN, in Kapellen in Vlaanderen, Brussel: FARO, 2002.