O.L Vrouw redt een man uit de klauwen van de duivel

O.L Vrouw redt een man uit de klauwen van de duivel

X was een man die God noch gebod kende. Omdat hij geen familie had, klopte X 's avonds vaak aan bij kennissen, waar hij dan een haring en een snede brood kreeg. X vertelde deze mensen dat hij vaak met de duivel sprak. Soms gebeurde het dat hij plots zei "De bel gaat, ik moet zwijgen." Hoewel de anderen geen bel hadden gehoord, zweeg X dan een hele tijd. Bij het kapelletje aan de lindeboom in de straat, liep X altijd met zijn duim in zijn hand, want hij geloofde dat het een 'slechte' plaats was. Op een dag lag X ziek in zijn bed. Hij zei dat zijn ziel geen rust had, omdat de duivel macht over hem uitoefende. De mensen waar hij 's avonds altijd naartoe ging, baden onophoudelijk voor hem. Enkele dagen later was X genezen en hij sprak tot de mensen "Ik ben nu iemand anders geworden sinds jullie zoveel voor mij hebben gebeden. Nadat ik in de stad wat had rondgedwaald, kwam ik bij het Mariabeeld in de Zoutstraat. Het beeld reikte mij de hand. Daarna ben ik naar de Monnebruurs gegaan om te biechten. Vanaf dat ogenblik was X een vrome christen die elke maandag naar de Heilige Familie in Stenaart ging.

Polus dat was hier ene en die wou niet weten van kerk of kluis. Die zat heel alleen en daar was niemand die voor hem zorgde en die kwam nogal eens bij de ouders van mijn vrouw. Mam had compassie met hem en dan kreeg hij 's avonds een haring en een snee brood, dat was alles wat hij at op een dag. Maar ze moesten hem dikwijls op straat zetten als hij iets vertelde wat niet juist was voor de kinderen. Maar dan kwam hij toch terug en dan vroeg hij 'Mag ik inkomen?' Die vertelde dat hij 's nachts dikwijls tegen de duivel klapte. En 't viel voor dat hij 's avond gelijk iemand was en dan zei hij ineens 'De bel gaat, ik moet zwijgen' en dan zei hij geen woord meer, maar de anderen hoorden niets. En aan een linde hier op de steenweg hing een kapelleke en daar zei hij altijd 'Hier is het een kwade hoek, hier ga ik altijd met mijn duim in mijn hand.' Eens vertelde hij dat hij geen rust meer had en mam zei 'Ja, Louis, dat ge uw conscientie eens in orde bracht, dat zou niet slecht zijn.' Toen kwam hij niet meer, hij was ziek en de kwajongens gingen hem plagen in zijn hut. Toen ging pa zaliger daar eens heen en zei 'Louis, staat op, ik zal u iets brengen.' - 'Ik kan niet op, de duivel heeft mij in zijn macht, hij is heel meester van mij.' - ' Ik zal u wijwater brengen, dan maakt ge u een goed kruis' zei pa. 'Ik heb geen nodig' zei Louis en hij was kwaad. 'Dan zullen we een rozenhoedje voor u bidden.' - 'Ge doet, nondedjus, wat ge wilt' zei Louis en hij draaide 'hem' om. Wat ik nu ga vertellen, zult ge niet geloven. Ik heb er ook niet bijgestaan maar wat ik weet is dat hij een ander mens was daarna. Mam had gebeden voor hem en op een avond kwam hij thuis binnen 'Nu ben ik een heel andere, zei hij, die avond dat gij bij me geweest zijt, toen ben ik opgestaan en ik heb lang rondgedwaald en ik wist niet waar ik zat en op 't laatste was ik in de stad, in de Zoutstraat voor dat Lievevrouwke daar. En toen ik naar haar keek, stak ze haar hand uit en ze gaf mij een scapulier. Toen ben ik naar de 'Monnebruurs' gegaan en daar heb ik me gebiecht.' Van toen af was Polus een fatsoenlijke man en hij ging toen elke Maandag naar de H. Familie bij de paters van Stenaart.

Opgetekend door F. Beckers, Leuven, 1947 in Bevingen

ONTDEKKING VAN DE DAG

Baltus, Georges (Richard Michel Guillaume) Marie, kunstenaar

Kortrijk 3.05.1874   Overijse 24.12.1964   Sylvia Hildebrand  Adrienne Revelard  

Zoon van Richard, handelaar koloniale waren  Grote Markt, en Emérense Vanhoren, textielhandelaar . Vader van kunstschilder en architect Ado (1918-1990). Toevallig geboren te Kortrijk bij verwant industrieel Adolf Nijs en Margaretha Baltus tijdens handelsreis. Jeugd in Sint-Truiden, aangetrouwde neef van Aldous Huxley . Kleuterschool zusters en rijksmiddelbare school. Rebels student atheneum Hasselt, jezuiëtencollege Saint-Servais Luik, Bad Godesberg (Bonn). Academie Brussel 1891, leerling van Portaels. Studiereis Engeland en ontdekking Prerafaëlieten. Leerling van Navez. Parijs 1895 Salon Rose-Croix en vriend van Maeterlinck en Pélatain. Firenze 1896-1904, restauratie fresco’s. Huwelijk Munchen 1904 met Sylvia (+1926) dochter van prof. Adolf (von) Hildebrand. Hertrouwd 1947 dichteres Revelard. Leraar glaskunst Glasgow School of Art 1905-1918, maar tijdens vakantie in Sint-Truiden tijdelijk geblokkeerd door Duitse inval augustus 1914. Leraar academie Leuven 1918 en sierkunstschool Elsene 1924. Inspecteur kunstonderwijs Vlaamse landsdeel 1928. Medewerker ‘Le Dessin’ Brugge 1929-1930. Albert Latourstraat Brussel. Sint-Truiden 1946. 

Beïnvloed door Prerafaëlieten en Quattrocento. Symbolist met aandacht voor de femme fatale. Schilderen, lithografie, etsen, glasschilderkunst, kartons voor tapijten, ex -libris, boekillustraties . Dichter, beïnvloed door leraar Victor Remouchamps in het Atheneum Hasselt. Verzamelaar Japanse grafiek. Tentoonstellingen in grote Belgische steden en Biënnale Venetië 1930, 1931 en 1934. Opdrachten van vooraanstaande families en hof. Connecties met koningin Elisabeth. Prijzen Parijs 1927 en Brussel 1935. Gouden medaille Exposition Arts Décoratifs Parijs. Werken in diverse musea Elsene, Leuven, Franse Gemeenschap, Koninklijke Bibliotheek Brussel, London. 

Christina de Wonderbare  1915 en Trudo 1912 (rijksbezit) in OLV-kerk Sint-Truiden

Muurschilderingen galerie Ravenstein Brussel . Glasramen in Sint-Stefanuskerk Sint-Pietersleeuw  uit Koninklijke Kapel Wereldtentoonstelling Brussel 1935 en in gemeentehuis Vorst 1938. Deelname retrospectieve Landschap in Limburgse kunst Hasselt 1954 met Nacht te Velm. Tentoonstelling 100 jaar geboorte in Galerij Regard 17 Brussel 1974. Aquarellenreeks Roches et nuées, lithoreeks Merveilles. Schilderij Boerenkrijg  1914 verworven door stadsbestuur Sint-Truiden 1987.




'Servantes de Saint-Trond', G.M. Baltus 1910 (uit: NORMAN, DELAHOUSSE en DE BRAEKELEER 1991). 


Publicaties: Technics of painting, Glasgow, 1912; vert. A. Van Hildebrand, Le problème de la forme dans les arts figuratifs, Parijs: Bouillon; Strasbourg: Heitz en Mündel; Brussel: Lacomblez, ca. 1903.
Lees: M.C., Georges-M. Baltus, Brussel: Les monographies illustrées, z.j.; P.A. LEGRAND DE REULAND, Georges M. Baltus, (Anthologie des artistes Belges contemporains, 2), Brussel: Pro Tempore, 1939, met o.a. gedicht over Sint-Truiden en schilderij Ordingen kapel; DE SEYN, p. 28-29; P. CLERINX, Bij het schilderij van Christina door mr. Georges Baltus, in Christina de Wonderbare. Gedenkboek 1150-1950, Leuven: Bibliotheca Alfonsiana, 1950, p. 36-38; WIEDAT, p. 21; Raoul CHANET, Baltus, Georges, Richard, Guillaume, Michel, Marie, in Hier en nu Sint-Truiden, nr. 21, 1974, p. 20; Centenaire de G.M. Baltus, tentoonstellingscatalogus, Brussel: galerij Regard 17, 1974; Ivo BAKELANTS, De glasschilderkunst in België in de negentiende en twintigste eeuw. Repertorium en documenten, B., Wommelgem: Den Gulden Engel, 1986, p. 237; Herdenkingsbrochure naar aanleiding van de schenking van het schilderij ‘De Boerenkrijg’ van Georges Marie Baltus, door zijn zoon, de heer Aldo Baltus, aan de stad Sint-Truiden, ST:stadsbestuur; 1987; Anne NORMAN, Anne DELAHOUSSE en Catherine DE BRAEKELEER, Georges-Marie Baltus 1874-1967, z.p., 1991; Kamiel STEVAUX, Sint-Truiden en het ex libris, Sint-Truiden 2003, p. 15-16 noot 41 en 18; BEKTRUI, 1, 2004, p. 10-11; TRUDO, 1993, p. 152-153; Albert BONTRIDDER, Baltus, Ado, in NBIONAT, 7, 2003, p. 19-21; RASKIN, p. 34-35; Alison BROWN, Ray MCKENZIE en Robert PROCTOR, The flower and the green leaf. Glasgow School of Art in the time of Charles Rennie Mackintosh, Edinburgh: Luath Press, 2009, p. 65.