Terugkerende doden d) Zonder verlossing, zonder doel

Terugkerende doden d) Zonder verlossing, zonder doel

Een jongen die samen met een vriend naar de schoenmaker ging, vernam dat zijn neef was gestorven. De jongen ging daarna met zijn vriend in het café van zijn zus kaarten. Toen één van de jongens naar buiten ging, zag hij de dode neef in een zwart pak staan. Daarop draaide de jongen zich om en liep weg. Hij keek nog eens om en zag dat de dode helemaal met vuur was omringd.

twee jonges gingen eens naar de schoenmaker in een ander dorp; terwijl ze daar waren, vernamen ze dat de neef van een van beiden gestorven was; daar ze zuster een café had, gingen ze daar binnen en begonnen ze daar met de kaart te spelen; toen moest een der jongens buitengaan; hij ging langs achter en plots zag hij voor hem de dode jongen met z’n zwart kostuum; hij draaide zich om en liep weg; en toen hij nog eens omzag, zag hij de dode gans met vuur omringd.

Opgetekend door A. Abeels, Leuven, 1965 in Gelinden

ONTDEKKING VAN DE DAG

Trofeeën aan de muur: het luie landleven

In de oudheid werden in oorlog of jacht veroverde trofeeën aan een stok opgehangen. Dit motief ging een eigen leven leiden als allegorische decoratie. Kalksnijders modelleerden in het nog vochtige stucwerk voorwerpen tussen bloemenslingers aan linten opgehangen. 

In het stadhuis op de Grote Markt op het 'schoon verdiep' zijn in de hoge vestibule de vier kunsten en twee speciale thema's uitgewerkt, de zeevaart en het landleven. Die laatste werken dateren waarschijnlijk uit de Hollandse periode (1815-1830) onder burgemeester J.A.N. Van den Berck. Scheepvaart en de Nederlandse vertaling van Vergilius wijzen daarop. 




Lees: Franz AUMANN, Symboliek op het 'schoon verdiep' van het Sint-Truidense stadhuis, in Sint-Truiden een zoektocht naar symbolen, Open Monumentendag Vlaanderen, Sint-Truiden: stadsbestuur, 2002, p. 19-27; Het stadhuis van Sint-Truiden. Hart van de democratie, Sint-Truiden: stadsbestuur, 2018, p. 56-61.