Overgang sage-legende

Overgang sage-legende

Een begijntje wilde het begijnhof verlaten om met haar minnaar te vluchten. Toen het begijntje door het gat in de kerkhofmuur kroop, stonden de dode begijnen op uit hun graf om haar tegen te houden.

een begijntje wilde een zekere dag het hof verlaten; ze had immers een minnaar afgesproken voor haar vlucht; de minnaar wachtte ze op buiten de kerkhofmuur; maar toen ze door de bres van de muur ging, stonden bij wijze van protest de dode begijnen op uit hun graf. (zie Beatrijslegende)

Opgetekend door A. Abeels, Leuven, 1965 in Sint-Truiden

ONTDEKKING VAN DE DAG

Trofeeën aan de muur: op handelsmissie

In de oudheid werden in oorlog of jacht veroverde trofeeën aan een stok opgehangen. Dit motief ging een eigen leven leiden als allegorische decoratie. Kalksnijders modelleerden in het nog vochtige stucwerk voorwerpen tussen bloemenslingers aan linten opgehangen.

In het stadhuis op de Grote Markt op het 'schoon verdiep' zijn in de hoge vestibule de vier kunsten en twee speciale thema's uitgewerkt, de zeevaart en het landleven. Die laatste werken dateren waarschijnlijk uit de Hollandse periode (1815-1830) onder burgemeester J.A.N. Van den Berck. Scheepvaart en de Nederlandse vertaling van Vergilius wijzen daarop. 







Lees: Franz AUMANN, Symboliek op het 'schoon verdiep' van het Sint-Truidense stadhuis, in Sint-Truiden een zoektocht naar symbolen, Open Monumentendag Vlaanderen, Sint-Truiden: stadsbestuur, 2002, p. 19-27; Het stadhuis van Sint-Truiden. Hart van de democratie, Sint-Truiden: stadsbestuur, 2018, p. 56-61.